Diyanet’in ansiklopedisinde skandal ifadeler!
Fetva hattına 2016 yılında yöneltilen bir soru üzerine, “Babanın, dokuz yaşından büyük kızına şehvet duyması haramlık oluşturmaz” diyen Diyanet İşleri Başkanlığı’na ast Türkiye Diyanet Vakfı’nca hazırlanan İslam Ansiklopedisi’nde yine aynı açıklamalara yer verildi.
HARAM-HELAL
BirGün Gazetesi’nden Mustafa Bildircin’in haberine tarafından Sayıştay’ın, “Denetlenmesi gerekir” tespitine karşın denetim dışı bırakılan Türkiye Diyanet Vakfı’nca 2009 yılında basılan İslam Ansiklopedisi, güncellenerek dijital ortama aktarıldı. Ansiklopedinin 37’nci cildinde yer verilen, uvey-torunla-izdivaç-helalmis-726859-1.‘Sıhriyet’ maddesi, hazırlanan internet sitesinde de kendine yer buldu. Izdivaç nedeniyle oluşacak akrabalık bağının, ‘İslam Hukuku’ açısından yorumlandığı yazıda kişiye kimlerin, ‘haram’ kimler, ‘helal’ olacağı konusu işlendi.
İslam aile hukukunda evliliğin kesin dereceye kadar ‘evlenme engeli’ teşkil edeceğini belirten yazıda, ‘evlenilmesi daima haram olan kadınlar’ şu şekilde sıralandı:
■ Babanın ve dedelerin eşleri, yani kişinin üvey anneleri ve üvey nineleri.
■ Oğul ve erkek torunların eşleri.
■ Kaynana ile eşin, baba ve anne tarafından nineleri.
■ Eşin diğer kocadan olan kızlarıyla kız torunları.
NİKÂH YETERLİ DEĞİL
Yazıda, eşin başka kocadan olan kızları ve kız torunları ile evlenmesinin yasaklanmış olduğunu belirten maddeye bambaşka bir parantez açıldı. Bu grupla evlenmenin haram kapsamına girmesi için nikâhın yeterli olmayacağını savunan yazıda, “Kadının evlenmesi laf konusu olduğunda yukarıda sayılanlarla aynı derecedeki erkek akrabalar düşünülmelidir. Kişinin evlendikten daha sonra cinsel ilişkide bulunmadan boşadığı kadının kızıyla evlenmesinin haram olmadığı konusunda ittifak vardır” ifadeleri kullanıldı.
SKANDAL CÜMLELER
Yazının en çarpıcı bölümü ise ‘üvey’ çocuklarla ilgili olan bölümü oldu. Kadının, boşandığı erkekten olan kızının, yeni evlendiği kişinin babasına haram olmadığı ifade edildi.
Evlenilmesi haram olanların, ‘süt emme’ nedeniyle haram olduğu belirtilerek, “Buna göre, kişiye eşinin süt yönünden usul ve fürûu sonsuza dek haram olduğu gibi, iki süt kız kardeşten biriyle evli kalındığı sürece diğeriyle evlenmek de geçici olarak haramdır” değerlendirmesi yapıldı.